Het eerste jaar van het LDE-Traineeship werkt Sofie als Trainee Projectleider Onderwijsvernieuwing op de afdeling Education & Student Affairs van de TU Delft.

‘’Het vinden van mijn waarom’’

‘’Tijdens mijn Master Arbeids-, Organisatie- en Personeelspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen leerde ik over de Golden Circle theorie van Simon Sinek. Hij stelt dat we vaak weten wat we doen, hoe we dit doen, maar dat maar weinig mensen weten waarom dit zo is. Waarom doe je nou eigenlijk wat je doet? Deze vraag interesseerde mij zo dat ik er tijdens en na mijn master veel mee bezig ben geweest. Ik vond het erg leuk om anderen te helpen met het vinden van hun ‘waarom’. Eerst in mijn werk als carrière adviseur bij de universiteit en later als coach en trainer bij een studiekeuzebureau. Toch begon er afgelopen jaar bij mijzelf ook iets te knagen. Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe? Het antwoord op deze vraag kon ik mezelf niet geven. Daarom leek het me een goed idee om eerst meer in mezelf te investeren voordat ik anderen kan helpen. Dit is dan ook de reden dat ik uitkwam bij het LDE traineeship: een perfecte manier om erachter te komen wat mij drijft en waar ik goed op mijn plek zit, en vooral waarom.’’

‘’Leren, experimenteren en fouten maken’’

‘’Naast het feit dat het LDE traineeship bijdraagt aan mijn persoonlijke ontwikkeling, sprak het me aan dat je als LDE trainee echt de ruimte krijgt om jezelf uit te dagen. Ik wil graag ontdekken waar mijn talenten liggen en dit kan ik goed onderzoeken in mijn eerste opdracht. Als projectleider onderwijsvernieuwing bij het Teaching Lab zorg ik voor samenwerking tussen docenten. Dit doe ik samen met mijn collega’s door middel van het organiseren van evenementen en sessies, het opzetten van netwerken en het ontwikkelen van nieuwe concepten in samenwerking met docenten en externe partijen. Hierin heb ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid en krijg ik echt de kans om te leren, te experimenteren en fouten te maken. De ervaringen die ik opdoe kan ik tijdens de intervisies met mede trainees uitgebreid en op een fijne manier bespreken. Zo leer je niet alleen tijdens je opdracht maar ook van elkaar.’’

‘’Je doet het niet alleen’’

‘’Het leuke aan het LDE traineeship is dat je het niet alleen doet. Samen met een groep van 17 trainees zijn we dit jaar begonnen aan ons LDE avontuur. Naast trainingen, intervisies en andere werk-gerelateerde zaken is er gelukkig ook genoeg tijd voor gezellige lunches, borrels en leuke activiteiten. Ben je net als ik afgelopen jaar op zoek naar de volgende stap in je carrière? Ik kan het LDE traineeship zeker aanraden!’’

Sofie van Harskamp

Sofie van Harskamp

Trainee Projectleider Onderwijsvernieuwing

Sofie van Harskamp, Msc
TU Delft
Education & Student Affairs