Als net afgestudeerde organisatiepsycholoog is Roos in september 2019 begonnen met haar eerste trainee-opdracht aan de TU Delft. Ze is werkzaam bij de afdeling Strategic Development, wat onder Corporate Policy Affairs valt. Hier zal zij onder andere helpen bij de strategieontwikkeling omtrent toekomstig masteronderwijs.

‘’Maar wat ga je er mee doen dan?’’

‘’Terugkijkend op mijn studieperiode is het niet gek dat ik nu bij de TU Delft werk. Tijdens het volgen van mijn bachelor Orthopedagogiek kreeg ik steeds meer twijfels over wat ik nou eigenlijk wilde doen na mijn studie. De onderwijskundige vakken lagen me het beste, maar wat kon je daar nu eigenlijk mee? Ook voelde ik me als een vis in het water met mijn bijbaan als student-assistent bij de Honours Academy Leiden. Na mijn Bachelor koos ik voor avontuur. Een jaar als voorzitter van mijn vereniging en een stagejaar in projectmanagement inspireerden mij uiteindelijk om een master in Sociale- en Organisatiepsychologie te volgen. Alle puzzelstukjes bij elkaar, leek het LDE traineeship de perfecte plek om me verder te ontplooien.’’

‘’Atechnisch?’’

‘’Het LDE traineeship voelde als de perfecte springplank om te ervaren hoe de Universiteit als werkomgeving is. In het bijzonder was ik nieuwsgierig naar de TU Delft, gezien ik zelf 4 jaar als vrij atechnisch persoon op een sociale wetenschappen-faculteit had rondgelopen. Welke nieuwe uitdagingen kom je juist op een technische universiteit tegen? Vanaf de eerste rondleiding voelde het als een inspirerende omgeving. Hier worden belangrijke technologische innovaties geboren en we hebben juist elkaar nodig om deze tot een succes te maken.’’

‘’Een mond vol’’

‘’Eén van de meerwaardes van het LDE traineeship is dat je veel contact hebt met je medetrainees die allemaal op een andere plek zitten. Bij mijn functie als ‘Policy officer’ bij Strategic Development kon ik me eerst niet zoveel voorstellen. Wat doen beleidsmakers de hele dag? Hoe ontwikkel je strategie en wat gebeurt er uiteindelijk mee? Inmiddels is dit gelukkig een stuk duidelijker. Het grootste deel van mijn tijd ben ik bezig met de vraag hoe toekomstig masteronderwijs er uit moet zien om de huidige ‘global challenges’ aan te pakken. Kunnen we grote klimaatproblemen nog wel oplossen met het huidige technisch onderwijs? En hoe kunnen bijvoorbeeld technologieën als Artificial Intelligence een rol spelen? Concreet betekent dit o.a. het organiseren van conferenties, focusgroepen en het analyseren van stakeholders. Al met al vergt het een goede balans tussen inhoudelijk en organisatorisch werk. Ten slotte is het erg interessant om te werken op een universiteitsbrede afdeling en te ervaren waarom bepaalde belangrijke beslissingen worden genomen.’’

Roos ter Elst

Roos ter Elst

Trainee Policy Officer

Roos ter Elst, MSc
TU Delft
Strategic Development