Lotte van Klaveren is in september 2018 begonnen als Trainee Corporate Communicatie bij de Universiteit Leiden. Op de afdeling Strategische Communicatie en Marketing houdt zij zich bezig met het uitdenken en managen van diverse evenementen, verschillende media-uitingen en communicatie naar meerdere doelgroepen.

“Raakvlak”

“Ik zie vaak verbaasde gezichten wanneer ik vertel dat ik Biomedische wetenschappen heb gestudeerd. ‘Hoe komt iemand met een bèta-achtergrond op een communicatieafdeling terecht?’ Maar het raakvlak is groter dan je misschien in eerste instantie zou denken. Binnen mijn masteropleiding heb ik de specialisatie Wetenschapscommunicatie afgerond. Een waardevolle specialisatie waarin ik mijn enthousiasme voor het vertalen van (wetenschappelijke) informatie naar een breed publiek verder heb ontplooid. Mensen op een verrassende manier enthousiasmeren en inspireren voor nieuwe kennis, is dan ook hetgeen dat ik het liefste doe.”

“Bezige bij”

“Ik ben een bezige bij en heb tijdens mijn studie dan ook zeker niet stilgezeten. Nadat een half jaar met veel plezier in Stockholm te hebben gestudeerd, heb ik mij actief ingezet binnen de studievereniging en het onderwijs. Zo heb ik een groot gezondheidsevenement, ‘Leiden Leeft’, georganiseerd, om de inwoners van Leiden te laten zien dat een gezonde levensstijl niet moeilijk en zelfs leuk kan zijn. Als bestuurslid Onderwijs heb ik mij een jaar fulltime ingezet om de verbinding te vormen tussen de wensen van de student en de mogelijkheden binnen de opleiding. En ook mijn bijbanen als studievoorlichter en gastvrouw hebben mij veel inzicht en ervaring gegeven in de begrippen kennisoverdracht en communicatie.”

“Mijn passie voor (wetenschaps)communicatie en evenementorganisatie werd bevestigd tijdens mijn masterstages. Allereerst heb ik met heel veel plezier gewerkt in hét wetenschapsmuseum van Leiden, Rijksmuseum Boerhaave. Mijn creativiteit en kennis kwamen geheel tot hun recht bij de ontwikkeling van de familieactiviteit ‘De Dokterstas’ en verschillende lesprogramma’s. Ook heb ik een onderzoek uitgevoerd naar patiënt-arts communicatie in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Hoe kunnen we er voor (blijven) zorgen dat de patiënt begrijpt wat er zich ‘achter de schermen’ afspeelt? En wat is de rol van de arts hierin? Dit zijn vragen die mij heel erg bezig houden.”

“Nieuwe ervaringen”

“Binnen mijn huidige functie van het LDE traineeship is de combinatie van organisatie, communicatie en persoonlijke ontwikkeling ideaal. Ik kan niet wachten om de kennis binnen de universiteit naar buiten te brengen, mijzelf te ontwikkelen en heel veel nieuwe ervaringen op te doen!”

 

Lotte van Klaveren

Lotte van Klaveren

Trainee Corporate Communicatie - Universiteit Leiden

Lotte van Klaveren, MSc
Universiteit Leiden
Strategische Communicatie en Marketing