Jorieke is in haar eerste traineejaar werkzaam in het Teaching Lab als projectleider Teaching Initiatives. In deze omgeving voelt zij zich als onderwijskundige goed thuis. De Teaching Academy biedt verschillende programma’s aan voor TU Delft docenten op het gebied van didactische en technische ondersteuning. Teaching Lab is het hoofdkwartier van de Teaching Academy: een plek speciaal ingericht voor onderwijsontwikkeling, waar de focus ligt op experimenteren, samenwerken en delen van nieuwe onderwijskundige concepten. Jorieke richt zich onder andere op het organiseren van activiteiten binnen het Teaching Lab, daarnaast heeft zij een verbindende rol in het aanjagen van projecten.

“Van leerkracht basisonderwijs naar projectleider”

“Ik begon in 2012 aan de studie Academische Pabo in Leiden. Dit is een combinatie van de bachelor PABO aan de hogeschool en de bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de universiteit. De combinatie van praktijk en theorie sprak mij erg aan. Tijdens mijn studie kwam ik erachter dat mijn passie ligt bij het zoeken naar antwoorden op onderwijskundige vraagstukken, dus koos ik voor de master Onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na het afronden van mijn master ben ik aan de slag gegaan als leerkracht in het basisonderwijs. Ik wilde mijn blikveld graag verbreden en zo kwam ik terecht bij het LDE Traineeship. Middels dit traineeship heb ik ontzettend veel zin om mijn mogelijkheden op de arbeidsmarkt te gaan verkennen. Zo werk ik nu bijvoorbeeld als projectleider, een uitdagende functie die mij veel energie geeft.”

“Het onderwijshart van de campus”

“De Delft Teaching Academy is de community van TU Delft docenten. Er zijn een aantal terugkerende evenementen in het Teaching Lab die ik samen met mijn team coördineer, zoals de Meet & Eats, Teacher Talk Tuesday en in november de jaarlijkse onderwijsdag. Tijdens deze evenementen krijgen docenten de mogelijkheid om verhalen uit de praktijk uit te wisselen, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijsinnovatie. Daarnaast houd ik me bezig met het schrijven van een projectplan voor innovatie tools die docenten in hun onderwijs kunnen gebruiken, zoals een studio voor do-it-yourself opnames, een videoconferentie ruimte en interactieve en digitale whiteboards. Het Teaching Lab bestaat nog niet zo lang, dus een van de leukste dingen in mijn werk vind ik om te kijken waar kansen en mogelijkheden liggen.”

“Van docenten, door docenten”

“Bij de TU Delft wordt vaak het volgende gezegd: ‘We approach education like we approach research: experiment and share findings.’ In het Teaching Lab zal ik me gedurende dit jaar buigen over het faciliteren van mogelijkheden waarbij docenten samen kunnen komen en op de juiste manier worden geholpen met uiteenlopende vraagstukken. Of de docent nu een online cursus wil ontwikkelen of juist aan de slag wil gaan met een nieuwe vorm van toetsing, dit is allemaal mogelijk in het Teaching Lab. Docenten kunnen er experimenteren met hun onderwijs, ervaringen delen en samenwerken met collega’s. Werken in zo’n inspirerende en dynamische omgeving, wat wil je nog meer?”

Jorieke van Harten

Jorieke van Harten

Trainee Projectleider Teaching Initiatives

Jorieke van Harten, MSc
TU Delft
Teaching Lab