Lyonne van Gaalen is in september 2017 begonnen als Trainee Corporate Communicatie bij de Universiteit Leiden. Binnen de afdeling Strategische Communicatie & Marketing houdt zij zich hier bezig met het uitdenken en managen van de verschillende media-uitingen, platformen en evenementen van de universiteit.

“De digitale kant van antropologie”

“Als er één ding is waar ik gedurende mijn opleiding nooit spijt van heb gehad, dan is het wel mijn keuze voor Culturele Antropologie in Leiden. Bij deze studie gaat het in een notendop om het bestuderen van aangeleerd gedrag van groepen mensen over de hele wereld. Ik vond het heerlijk om op zo’n nieuwe manier naar menselijke interactie en diversiteit te leren kijken en tegelijkertijd optimaal te genieten van mijn studententijd, omgeven door medestudenten die dit enthousiasme met mij deelden.

Gaandeweg ben ik mij steeds meer gaan specialiseren in media en digitale antropologie. Zo heb ik mijn bachelor gecombineerd met een minor in Journalistiek en Nieuwe Media en boog ik mij bij het schrijven van mijn scriptie over de voor- en nadelen van digitale identiteit binnen de Nederlandse samenleving. Dit alles heeft eraan bijgedragen dat ik uiteindelijk in Utrecht de master New Media and Digital Culture ben gaan volgen om mij optimaal te kunnen ontwikkelen tot de digitaal antropoloog die ik nu ben.”

“Het voelt als thuiskomen”

“Naast mijn studie heb ik de afgelopen jaren ook zeker niet stilgezeten. Zo ben ik binnen de Universiteit Leiden al eerder werkzaam geweest als studentlid in het Dagelijks Bestuur van het instituut Antropologie, heb ik de Facultaire Loopbaanoriëntatiedag op de FSW mogen organiseren, ben ik in verschillende commissies verantwoordelijk geweest voor de promotie en maakte ik met veel plezier deel uit van het voorlichtingsteam van de universiteit. Het voelt dan ook als thuiskomen nu ik opnieuw voor de Universiteit Leiden mag komen werken.

Echter laat ik hiervoor ook een andere grote liefde een beetje achter, namelijk de museumwereld. De afgelopen jaren heb ik in verschillende hoedanigheden deel mogen uitmaken van het Nationaal Museum van Wereldculturen, oftewel de organisatie achter Museum Volkenkunde, het Tropenmuseum en het Afrika Museum. Ik ben hier begonnen als stagiaire op de marketingafdeling, waarna ik als publieksbegeleidster aan de slag kon bij Museum Volkenkunde. Gedurende mijn master liep ik vervolgens stage bij zowel Studio Louter, een ontwerpstudio van storylines, film en interactie voor musea, als het Research Center for Material Culture in Leiden, waar ik voor mijn masterscriptie onderzoek deed naar de mogelijkheden van digitaal cultureel erfgoed binnen etnografische musea.”

“Nog lang niet uitgeleerd!”

“Al met al heb ik de afgelopen jaren dus vooral genoten van alle nieuwe kennis en ervaringen die ik op deze verschillende plekken heb mogen opdoen. Ik heb dan ook getwijfeld of ik niet nog een extra master aan mijn opleiding wilde toevoegen, maar de drang om lekker in de praktijk aan de slag te gaan is op dit moment toch sterker. Daarbij is dit traineeship voor mij de ideale manier om mijn passie voor digitale media, communicatie en wetenschap te combineren binnen één functie. De mogelijkheid om mezelf in het bijbehorende opleidings- en professionaliseringstraject ook nog eens verder te kunnen ontwikkelen, is daarbij uiteraard de kers op de taart.

Kortom, ik kijk enorm uit naar alles wat de komende twee jaar als LDE-trainee gaan brengen. Laat die nieuwe ervaringen maar komen!”

Lyonne van Gaalen

Lyonne van Gaalen

Trainee Corporate Communicatie - Universiteit Leiden