In september 2018 is Amy gestart aan haar tweede opdracht binnen het LDE Managementtraineeship bij het Reactor Instituut Delft, onderdeel van TU Delft. In haar rol als projectcoördinator zal zij zich bezighouden met het initiëren van een kenniscentrum op het gebied van radioactieve straling. Haar vorige rol als projectmanager Positive Change (duurzaamheid) bij Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit blijkt de ideale voorbereiding te zijn geweest voor dit nieuwe project.

“De sleutelrol van onderwijs”

“Het afgelopen jaar heb ik mij beziggehouden met het integreren van de nieuwe duurzame missie van de faculteit in het onderwijs, het onderzoek en de organisatie. Dit deed ik onder andere door innovatief educatiemateriaal voor bedrijfskunde studenten te ontwikkelen, in samenwerking met partners uit het bedrijfsleven. Een te gek project, waarin ik niet alleen inhoudelijk veel heb mogen leren over duurzaamheid, maar ook vaardigheden heb ontwikkeld op het gebied van projectmanagement, leidinggeven en draagvlak creëren. Hoewel de wissel naar Delft vreemd kan lijken, heb ik juist bewust voor het Reactor Instituut Delft gekozen om mijzelf blijvend uit te dagen. Hier ontdekte ik al snel dat er meer overeenkomsten waren dan gedacht.”

“Relatie universiteit en buitenwereld”

“Het Reactor Instituut Delft beheert een unieke onderzoeksreactor die niet gemaakt is om energie te leveren, maar om wetenschappelijk onderzoek mee te doen. Hier wordt door wetenschappers van TU Delft onder andere onderzoek gedaan naar nucleaire medische toepassingen, energieopslag en batterijen, maar bijvoorbeeld ook naar historische materialen. Onderzoek waarmee juist duurzame toepassingen voor nucleaire straling mogelijk wordt gemaakt. Het initiëren van een kenniscentrum is nodig, omdat er in samenleving veel vragen bestaan over straling. Het doel om als onafhankelijk, wetenschappelijk instituut met kennis objectief bij te kunnen dragen aan dat wat er speelt binnen de samenleving is wat mij betreft noodzakelijk. De relatie tussen de universiteit en de wereld daarbuiten speelt in deze opdracht daarom wederom een centrale rol.”

“Oog op de samenleving”

“Voortbordurend op de ervaringen van het eerste jaar, heb ik nu de mogelijkheid om mijn projectmanagement vaardigheden gelijk in praktijk brengen. Daarnaast heeft het jaar mij voorbereid om processen binnen de universiteit sneller te herkennen en hierbinnen zelfstandig te opereren. Komend jaar hoop ik naast inhoudelijke kennis nog meer te leren op het gebied van verandermanagement en de kans te krijgen mijn brede interesses te verkennen. Toen ik vorig jaar als galeriemanager solliciteerde voor het LDE Traineeship had ik niet verwacht een blog te schrijven vanuit de TU Delft. Zeker was dat ik toen ook niet had verwacht dat de opdrachten zo interessant en uitdagend zouden zijn. Het traineeship heeft mij laten inzien hoe veel voldoening het kan geven om te opereren vanuit een (universitaire) organisatie, maar altijd met het oog op de behoeftes die zich daarbuiten, in de samenleving, afspelen.”

Amy Kan

Amy Kan

Trainee Kenniscentrum Straling - TU Delft