Even voorstellen:
Benjamin Jansen was tussen 2018 en 2020 LDE-trainee aan de Erasmus Universiteit en Universiteit Leiden. Tijdens zijn studies sociologie en management van de publieke sector ontdekte hij de fascinerende wereld van het hogere onderwijs en zo kwam hij bij het LDE-traineeship terecht. Inmiddels heeft hij zijn traineeship anderhalf jaar geleden afgesloten en werkt hij nog steeds met veel plezier in de academische wereld.

Van trainee naar professional
In 2018 is Benjamin met het traineeship gestart omdat hij hier naast werkervaring ook ruimte kreeg voor persoonlijke- en professionele ontwikkeling. Tijdens zijn studie was hij vanuit verschillende rollen betrokken bij de medezeggenschap en vanuit die ervaring leerde hij de universiteit kennen als een prettige en inhoudelijke organisatie. Zijn interesse was gewekt en hij wilde de academische wereld graag verder ontdekken. Daarnaast trok de sector onderwijs hem aan omdat je hier (jonge) mensen kan helpen met hun persoonlijke ontwikkeling.


Het traineeship maakt het mogelijk om bij twee werkgevers verschillende projecten uit te voeren zonder omscholing of carrière switch. Benjamin begon bij de Erasmus Universiteit met een project over studentenwelzijn & studeren met een functiebeperking. Hij schreef een beleidsnotitie over studentenwelzijn op centraal niveau. Daarnaast hielt hij zich bezig met de vraag: hoe kan de universiteit zo inclusief mogelijk worden? Om deze vraag te beantwoorden, was hij betrokken bij de uitvoering van verschillende projecten. De combinatie tussen beleid maken en projecten uitvoeren was een leerzame start. Na een jaar bij de Erasmus Universiteit begon hij bij Universiteit Leiden met een project over regeldruk en regeldruk vermindering bij de finance afdeling. Zijn opdracht was vrij; zo zocht hij uit waar verbetering mogelijk was en keek hij hoe deze verbeterpunten aangepast konden worden. Toen hij de organisatie ging om het project op te zetten, kwam COVID-19 en werd dit project een interessante uitdaging.


De projecten hebben Benjamin dan ook veel gebracht. Al gaf hij vrijwel meteen aan: “naast leerzaam waren de opdrachten ook heel leuk ”. Er was veel afwisseling in deze twee jaar van studentenwelzijn naar finance en van beleidsnotities naar projectmanagement. Er was ruimte om bij verschillende afdelingen en functies in de keuken te kijken en te proeven van hoe een carrière in dat gebied zou zijn. Daarnaast volg je binnen het traineeship een heel leertraject waarbij je allerlei inzichten krijgt in wie je bent, waar je voor staat en hoe je overkomt. Zo gaf Benjamin aan: : “Je leert hoe je projecten moet aanpakken en dat is een enorm waardevolle vaardigheid”.


Toch waren de trainingen en activiteiten met de trainee-groep het leukste als hij terugkijkt op het traineeship. “Je kwam elkaar tegen en had een ‘wij’ gevoel van een groep gelijkgestemden. Mensen waarmee je kan sparren over hoe je bepaalde situaties het beste kan aanpakken. Samen bepaalde ervaringen bespreken was heel waardevol.”


Dit alles neemt Benjamin mee in zijn huidige werk. Opnieuw focust hij zich op regeldruk dit keer binnen de TU Delft door te onderzoeken hoe onderwijsprocessen geïnnoveerd kunnen worden door ze efficiënter te maken. En ook met de groep heeft hij nog altijd contact door af en toe even koffie te drinken.