Headerfoto (fotograaf: Marcel Krijger).

Nieuwsgierig naar wat een LDE-trainee zoal doet? In dit interview vertelt Ali Esrail over zijn project bij de TU Delft. Zijn taak is, zoals hij dat zelf knipogend samenvat: ‘de TU Delft badass maken’.

Hoi Ali, kun je ons meer vertellen over het project dat jou zo enthousiast maakt?
Ik werk als adviseur arbeidsmarktcommunicatie op de afdeling HR Talent & Development van de TU Delft. De TU heeft een enorme expertise op het gebied van de energietransitie. De universiteit stelt zich daarom tot doel om wereldwijd wetenschappers aan te trekken die werken aan dat thema. Van masterstudenten tot hoogleraren: alle topwetenschappelijke talenten moeten weten dat TU Delft dé plek is waar kennis over de energietransitie samenkomt. Het doel is dus de TU Delft in de markt te positioneren als stevig merk op dit vlak.

Dat klinkt als een enorme taak! Wat is jouw rol in dit project?
Samen met ons team stippel ik de planning uit en werken we naar een eindproduct toe: een branding campagne. Momenteel ben ik voornamelijk bezig met het creëren en verzamelen van beeldmateriaal waarmee we de TU Delft in de spotlights kunnen zetten. Ik geniet enorm van de samenwerking met zoveel creatievelingen, zoals onze fotograaf Marcel Krijger. Samen met hem en het team bedenk ik ideeën om de mooiste beelden vast te leggen. Daarnaast ben ik begin dit jaar ook op pad gegaan met filmmaker Haider Hussain en diverse hoogleraren om een video op te nemen. Bovendien zijn de hoogleraren en onderzoekers die in onze video’s figureren (onze ‘heroes’) erg enthousiast en inspirerend.

“Ik ben dankbaar dat ik voor dit project naar buiten mag, zeker nu we allemaal thuiswerken.”

Waar haal jij de meeste energie of voldoening uit tijdens jouw werk?
Ik heb voor de campagne een eerste versie van een script geschreven voor een video – dat vond ik zo tof om te doen dat ik in het weekend doorging. Daarna ben ik met fotograaf Marcel Krijger en hoogleraar windenergie Jan-Willem van Wingerden naar de Maasvlakte gegaan voor een fotoshoot. Het weer was prachtig: de zon stond laag en het licht was daardoor perfect. Ik heb die dag nog snel even een vlogje gemaakt om mijn collega’s op de hoogte te houden en ze stiekem ook een beetje jaloers te maken. Ik ben dankbaar dat ik voor dit project naar buiten mag, zeker nu we allemaal thuiswerken.

Ali beeldt hier een idee uit voor tijdens de fotoshoot met één van de zogeheten ‘heroes’ (ambassadeurs) van de branding campagne.

Welke ervaringen neem je mee uit dit project?
Ik kwam voor 1 van onze hoogleraren op het idee om de foto te maken die hierboven staat: met de hero leunend tegen een  windmolen op de voorgrond, en daarachter rijen molens op de vlakte. Toen de fotograaf de foto liet zien, zag het er fantastisch uit. Daar ben ik erg trots op. Toen we foto’s aan het maken waren, begon het ook te jeuken – ik ben nu voor mezelf ook op zoek naar een nieuwe camera, als hobby.

Als afsluiter, tijd voor ons traditionele Dilemma op Dinsdag. Als je moest kiezen, wat zou je doen: de rest van je leven thuiswerken óf altijd 2,5 uur naar kantoor moeten reizen?
Dan toch 2,5 uur reizen. Of het nou inclusief of exclusief terugreis is.  Voor een leuke baan heb ik dat er voor over en in de trein kan je genoeg gedaan krijgen.

Bekijk hier het eindresultaat van de branding campagne waaraan Ali heeft gewerkt.