Het LDE-traineeship kenmerkt zich door de verscheidenheid aan projecten waar de trainees jaarlijks aan werken. In dit artikel neemt Ruth Kleczewski ons mee in haar werkzaamheden aan de TU Delft. Zij organiseerde onlangs een online inspiratiesessie over studentenwelzijn.

Hi Ruth, voordat je vertelt over het evenement dat je hebt georganiseerd, binnen welke afdeling van de TU Delft werk je?

‘In het eerste jaar van mijn traineeship werk ik op de TU Delft. Specifiek binnen de directie ‘ESA’, dat staat voor Education and Student Affairs. Hier houd ik mij bezig met een programma voor het bevorderen van studentenwelzijn!’

En binnen dit thema heb jij laatst een inspiratiesessie georganiseerd?

‘Klopt! Begin december heb ik een inspiratiessessie, voor personeel en studenten in een besturende functie, georganiseerd over studentenwelzijn. Ik sprak een keer een studieadviseur en die noemde het boek ‘De mooiste tijd van je leven? Een nieuwe kijk op studiestress’ van Toske Andreoli. Hierin biedt zij een interessant en nieuw perspectief op studiestress, dus besloot ik haar te benaderen om te spreken tijdens de inspiratiesessie. Toevallig heeft ze net als ik filosofie in Groningen gestudeerd, wat het initiële contact makkelijker maakte. Zo is het balletje gaan rollen.’

Wat leuk en toevallig! Hoe is de sessie uiteindelijk gegaan?

‘Erg goed. Voorafgaand aan de sessie moest ik veel regelen. Rob Mudde, Vice-Rector Magnificus van de TU, zou een welkomstpraatje houden, dus ik wilde een datum prikken waarop hij beschikbaar was. Daarnaast zocht ik naar een geschikt interactief platform voor de inspiratiessessie. Uiteindelijk heb ik de goede keuze gemaakt: de sessie was een succes en de interactie tussen Toske en het publiek via het platform liep erg goed!’

Dat is goed om te horen! Wat heb jij geleerd van het organiseren van de inspiratiesessie?

‘Allereerst dat ik het nooit had kunnen doen zonder onze student-assistent. Het organiseren van zo’n sessie is leuk, maar je verkijkt je erop hoeveel tijd het kost. Daarom was hij echt onmisbaar. Ook kwam ik erachter dat ik modereren enorm leuk vind. Mijn begeleider had dit ook door, dus zij stelde voor om komend semester iets vergelijkbaars te organiseren.’

Kijk dan viel de inspiratiesessie in de smaak. Om af te sluiten met een dilemma dat past bij het jaargetijde: voor altijd winter zonder sneeuw of nooit andere muziek dan kerstmuziek?

‘Dat is niet eens een dilemma voor mij: voor altijd winter zonder sneeuw. Ik ben geen fan van kerstmuziek, dus dat is geen vervelende situatie.’