10.33 uur, 19 februari, Cafe Labs, TU Delft

Rosa en Roos, beiden eerstejaars LDE-trainees aan de TU Delft, zijn nu een half jaar bezig met hun eerste opdracht. Ze hebben allebei een drukke periode achter de terug, hoog tijd om even terug te blikken over een kop koffie.

Tijdens de selectie kruisten onze wegen weer na dezelfde Bachelor Orthopedagogiek te hebben gevolgd aan de Universiteit Leiden. ‘Grappig om elkaar weer tegen te komen en leuk om te zien hoe we het traineeship beide ervaren’, zegt Rosa. ‘We doen nu wel allebei hetzelfde traineeship, maar hebben andere werkzaamheden’. Roos werkt dit jaar als beleidsmedewerker bij ‘Strategic Development’ en heeft zich o.a. beziggehouden met de invulling van het toekomstige Delftse masteronderwijs. Rosa zit bij de afdeling Centrale Communicatie en heeft de eerste Delftse editie van ‘Meet the Professor’ georganiseerd. Ook houdt zij zich bij de faculteit Industrieel Ontwerpen bezig met de didactische visie en de coördinatie van het ‘Participatory Citymaking Lab’.

Hoe kijken we terug op het afgelopen half jaar? Zijn onze werkzaamheden veranderd in vergelijking met het begin van het traineeship?

‘De eerste periode stond ik het teken van kennismaking met de organisatie. Wat ik me eerder niet realiseerde, is dat een Universiteit bestaat uit zoveel informele netwerken. Het kost daardoor soms wel even tijd voordat je weet bij wie je terecht moet voor het een of ander. Veel vragen stellen aan collega’s en jezelf laten zien is de sleutel tot het opbouwen van een eigen netwerk’, vertelt Rosa. Roos beaamt dat. ‘Door tijdens de start ook af en toe in het diepe te springen, geef je de kennismaking van de organisatie een boost. Fake it, untill you make it. Waar we in het begin voornamelijk organisatorische taken hadden, hebben we nu ook de inhoudelijke verdieping kunnen vinden.’

Voor het LDE-traineeship is niet een specifieke Universitaire achtergrond nodig. Orthopedagogiek en werken op een Universiteit is niet voor iedereen een logische stap. Toch zien wij een hoop opgedane kennis en vaardigheden uit onze studie goed van pas komen in onze huidige werkzaamheden. ‘Het analyseren van problemen, aansluiten bij de behoeften van je doelgroep en de uitvoerbaarheid in de gaten houden zijn belangrijke vaardigheden die we hebben ontwikkeld tijdens de studie en nu terugkomen in het werk. Ook technieken in gespreksvoering en de vragen achter de vraag achterhalen blijken ook in deze context super relevant’. 

Wat je je af kan vragen is welke meerwaarde dit traineeship dan eigenlijk heeft. We hadden ook gewoon bij de Universiteit kunnen gaan werken. ‘Als trainee heb je wel echt verantwoordelijkheden en worden er dingen van je verwacht, net zoals in een ‘gewone’ baan. Maar daarnaast is er veel ruimte om een eigen netwerk op te bouwen, vanuit eigen interesse zelf dingen op te pakken en verschillende afdelingen te leren kennen. De ruimte die je krijgt om te exploreren en jezelf te ontwikkelen voelt heel bevrijdend, waar dat in een vaste functie anders kan zijn’, vertelt Rosa. Beiden zien de mede-trainees ook als iets heel waardevols. ‘Tijdens de trainingen in het opleidingsprogramma word je echt gezien, terwijl ik me tijdens mijn studie soms echt een nummertje voelde’, zegt Roos. ‘Doordat we als traineegroep deze twee jaar doorgaan, inclusief de trainingen en nodige borrels, kunnen we elkaar een spiegel voorhouden en gunnen we elkaar om er zoveel mogelijk uit te halen.’

Heb je nog een vraag en wil je ook koffie met ons drinken? Schroom niet om contact op te nemen.

Rosa: LinkedIn

R.M.G.Jehee@tudelft.nl

Roos: LinkedIn

R.N.terElst@tudelft.nl