Op maandag 2 september 2019 was het zover: ruim drie maanden nadat ik was aangenomen, begon mijn eerste werkdag als trainee corporate communicatie en marketing bij de Universiteit Leiden. Het was onmiddellijk een veelbewogen start. Op 2 september is namelijk de opening van het academisch jaar in Leiden. Dit jaar werd deze doorgaans feestelijke ceremonie overschaduwd door een protest van ruim duizend onderzoekers, studenten en ondersteunend personeel. Zij protesteerden tegen het plan van de minister van Onderwijs om geld weg te nemen bij de alfa- en gammawetenschappen om extra te investeren in bètawetenschappen.

MET JE NEUS IN DE BOTER

Mijn werkplek is in de redactiekamer van de universiteit, dus het is niet moeilijk om je voor te stellen hoe druk mijn collega’s het hadden met het te woord staan van de pers, het monitoren van social media en andere zaken. Te midden van deze drukte volgde ik vanuit de hoek van de kamer, vanachter mijn bureau, nauwlettend de ontwikkelingen. Dit lijkt misschien niet de meest ideale dag om te beginnen maar wat mij betreft viel ik met mijn neus in de boter. Naarmate de week vorderde, kreeg ik een betere indruk van mijn collega’s en de gehele sfeer binnen de directie.

Ook kreeg ik een helder beeld van mijn opdrachten. In het eerste jaar van mijn traineeship ga ik mij bezighouden met het maken van een corporate brochure, het aansturen van de wijkuniversiteit, promotie van het mentornetwerk, social media, media monitoring en nog een paar andere opdrachten.

VERKLEED

Het hoogtepunt van mijn eerste twee maanden als LDE-trainee was zonder enige twijfel de 3 oktober optocht. Een collega vroeg mij of ik het leuk zou vinden om mee te lopen en natuurlijk zei ik ja – wat ik niet wist, is dat ik verkleed zou worden als een 17-eeuwse student met een houten tafel om mijn schouders. Gelukkig deed een mede-trainee in Leiden – Marleen Zwetsloot – ook mee en werd het een memorabele dag.