Bijna 30 jonge, ambitieuze “HiPo’s” (High Potentials, ja echt) met een grote variatie aan studie- en werkachtergronden: als dat geen goudmijn aan kennis en ervaring is! In gesprek met mijn mede-trainees werd het me al gauw duidelijk dat het zonde zou zijn om daar geen gebruik van te maken. Zodoende is het idee ontstaan om een LDE Knowledge Exchange te organiseren; een gelegenheid waarbij iedere trainee zijn of haar kennis, ervaring of expertise op een bepaald gebied kan delen. Want waarom zou je op jouw kennis blijven zitten als een ander er net zo goed van leren en profiteren kan?

Na een korte peiling bij zowel de 4e als de 3e lichting trainees bleek al snel dat er voldoende animo was voor een flinke serie aan presentaties en workshops. Het resultaat? Negen verschillende thema’s die verspreid over 4 dagdelen werden verzorgd voor en door trainees.

Dag 1

De kick-off vond plaats in het Bestuursgebouw van Universiteit Leiden. Max Eleveld beet het spits af met een interactieve workshop over public speaking. Onder het bemoedigende motto “presenteren kun je leren” gaf hij nuttige tips over hoe je je lichaam, stemgebruik en spreekstijl kunt inzetten voor een zuivere en overtuigende presentatie.

De tweede workshop werd gegeven door Therre van Blerck en betrof het thema “kernkwaliteiten”. Wat zijn nou jouw sterke eigenschappen, en wat zijn de valkuilen, ergernissen en uitdagingen die daar tegenover staan? Met behulp van een handige kwadrantenmethode kwam er een gesprek op gang waarbij Therre de verbinding wist te maken tussen conceptuele terminologie, en de dagelijkse werksituatie.

Dag 2

Twee weken later bevonden we ons in Rotterdam bij de Erasmus Universiteit. Ondanks wat technische mankementen en enkele vertraagde treinen begon Dirk van Eck met zijn agile/scrum workshop. Wie denkt dat dit droge materie is, heeft het flink mis! Nadat de theorie van deze projectmanagement methode was uitgelegd (veel te kort door de bocht: werken door middel van korte sprints waarna je meteen iets op moet leveren in plaats van de ‘watervalmethode’) werd iedereen hard aan het werk gezet. De teams maakten een planning waarna er in sprints van 2 minuten heel druk ballonnetjes werden opgeblazen, kaartenhuizen gebouwd en rekensommen gemaakt. Een ontzettend leuke manier om de scrummethode eens uit te proberen.

Na de pauze was het tijd voor een beetje introspectie. Sascha Bol en Catharina Brandsma zetten werkgeluk en vitaliteit centraal: wat betekent werkgeluk voor jou en wat kun je zelf doen om een goede werk-privé balans te bewaren? Dankzij verhelderende inzichten zoals het feit dat deel van je werkgeluk in je persoonlijkheid zit, en dat disbalans soms de beste balans is, hielpen de dames ons een stapje verder richting het vinden van werkgeluk.

Dag 3

Voor de combinatie workshop “Cultuur, Communicatie en Organisatie” moest men zich naar de TU Delft verplaatsen. Tijdens deze sessie gaven Nadia Teunissen, Marian Neuteboom en ikzelf een driedelige workshop over onderwerpen die prachtig op elkaar aansloten. Ik begon met een stuk over interculturele communicatie, en wat er allemaal komt kijken bij interacties met mensen met andere culturele achtergronden. Hierbij was het essentieel om je eerst in je eigen, persoonlijke cultuur te verdiepen. Dit werd opgevolgd door Nadia, die door middel van handige metaforen uit de culturele antropologie ons wat leerde over organisatiecultuur. Per universiteit hebben we zelfs een prachtige totempaal gecreëerd. Als laatste was Marian aan de beurt met een interactief stuk over beïnvloedingsstijlen, met behulp van de Roos van Leary. Ik ben wellicht wat partijdig, gezien mijn interesse in dit onderwerp, maar ook in de groep lag het enthousiasme hoog en we hadden makkelijk nog uren kunnen vullen met oefeningen.

Dag 4

De laatste sessie werd gegeven op een wel heel bijzondere locatie, de oude Sterrenwacht in Leiden. Marrit Terpstra zette in met haar workshop over kernwaarden, en dan specifiek kern werk waarden. Deze workshop sloot prachtig aan bij voorgaande sessies over kernkwaliteiten en werkgeluk, maar had een unieke, waardevolle toevoeging. Door middel van de ‘laddering interview method’ (heel banaal gezegd: in een interview “en waarom is dat belangrijk voor jou” vragen tot je erbij neervalt) kon je in een zeer korte tijd al heel gauw achter iemands kernwaarden komen. Uitermate effectief!

Maaike Spuij sloot de reeks af met een interactieve sessie over het faciliteren van creatieve processen. We kregen eerst een theoretisch inleiding over enkele nuttige brainstorm en evaluatie methodes voor langdurige en kortdurende sessies. Na een leuke energizer waar we met zijn allen door de ruimte hebben ‘geskied’  zijn we zelf in de weer gegaan met grote vellen papier, post-its, en stiften. Deze energieke afsluiting gaf voldoende inspiratie om deze creatieve brainstormmethodes daadwerkelijk te willen gebruiken in een werksetting.

 

De LDE Knowledge Exchange serie hebben we uiteraard afgesloten met een gezellige borrel. Ik heb er zelf ontzettend veel van genoten en geleerd, en kan iedereen aanraden om altijd nieuwsgierig te blijven naar andermans talenten en kwaliteiten. Je weet maar nooit wat je van een ander kunt leren!