En toen was het alweer oktober. De eerste maand is voor mij voorbij gevlogen en met het starten van de nieuwe maand maak ik ook meteen kennis met een nieuw fenomeen: het Leidens Ontzet. Dat betekent: universiteit gesloten, plus alle andere organisaties in Leiden en omstreken, waar in de rest van Nederland wel gewoon wordt gewerkt en onderwijs wordt genoten. Tijdens het Leidens Ontzet herdenkt de stad Leiden dat het beleg van de Spanjaarden op 3 oktober 1574 werd doorbroken. Leuk weetje dat we tijdens de rondleiding op de introductiedag voor nieuwe medewerkers hebben geleerd: het verhaal gaat dat Willem van Oranje als beloning voor het moedige verzet van de zogenaamde Leienaren de stad haar universiteit schonk, zoals we die nu nog steeds kennen als de Universiteit Leiden.

443 JAAR LATER

En daar, bijna 443 jaar later, ben ik op vrijdag 1 september 2017 gestart als projectcoördinator bij het CWTS – Centre for Science and Technology Studies – in Leiden. Dit onderzoekscentrum behoort formeel tot de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) en doet in het kort gezegd onderzoek naar de wetenschap. Als projectcoördinator ga ik mij in eerste instantie bezighouden met het managen van een aantal instituutsprojecten, waar verschillende kanten bij komen kijken: projectplanningen, het creëren van commitment, het bijhouden van financiën en vooral niet te inhoudelijk betrokken zijn bij de projecten (in mijn geval).

MEER FEELING

Om wat meer feeling te krijgen met het onderzoek dat wordt gedaan bij het CWTS, mocht ik in mijn derde week hier meedoen aan de cursus ‘Measuring Science and Research Performance’ die twee keer per jaar wordt gegeven door mijn collega’s van het CWTS. Onderwerpen die tijdens de cursus aan bod zijn gekomen zijn onder meer citatieanalyse, netwerkanalyse, science mapping en de maatschappelijke invloed van onderzoek in de vorm van bijv. altmetrics*. Elke ochtend kregen we een college met een bepaald thema, waarna we ’s middags in kleinere groepen aan de slag gingen met een casus. Elke groep kreeg een universiteit toegewezen waarvan zij aan het einde van de week presenteerden hoe de missie van de betreffende universiteit was gelinkt aan informatie die wij door middel van citatieanalyse, netwerkanalyse, science mapping (met behulp van de door het CWTS ontwikkelde VOSviewer**) en altmetrics konden verkrijgen.

MEER INZICHT

Deze cursus heeft me zeker meer inzicht gegeven in het onderzoek dat gedaan wordt bij het CWTS en helpt me wat meer duiding te geven aan het onderzoek dat wordt gedaan in de projecten. Leuke bijkomstigheid dat ik weer eens een weekje in de collegebanken mocht zitten én dat de groep van cursisten uit allerlei verschillende landen kwamen. Zo kwam ik er bijvoorbeeld tijdens onze presentatie aan het einde van de week achter dat het begrip bèta studies heel Nederlands is.

*Altmetrics kunnen worden omschreven als events op social media of in traditionele media, die gerelateerd zijn aan wetenschappelijke inhoud of aan wetenschappers. Het gaat hier niet om citaties, maar bijv. om het delen van een artikel of Facebook, Twitter, LinkedIn etc. en wie er gebruik maakt hiervan.
**Voor een voorbeeld van een VOS viewer map: zie afbeelding behorend tot deze blog post.