Terugblikkend op mijn eerste jaar wist ik dat het traineeship me nieuwe ervaringen ging brengen. Ik zou namelijk voor het eerst gaan werken na mijn studie. Dat is al een ervaring op zich. Maar mijn bezoek aan MIT (Massachusetts Institute of Technology) was wel een hele unieke ervaring en achteraf gezien eentje die zeker bovenaan mijn lijst van hoogtepunten van het afgelopen jaar staat.

Een kijkje over de grens

Afgelopen jaar deed ik in het kader van mijn traineeship onderzoek naar de positionering van taal- en vaardighedeninstituten. Ik reisde heel Nederland door en sprak verschillende directeuren om te kijken hoe de instituten waren georganiseerd en werden gefinancierd. Uiteindelijk moest dit een antwoord leveren op de vraag waar het instituut waar ik momenteel werk het beste gepositioneerd kan worden binnen de TU Delft. In Nederland reizen was leuk, maar naar MIT reizen om daar best practices te zoeken, was natuurlijk nog veel leuker. Zo gezegd, zo gedaan.

In het voorjaar van afgelopen jaar stapte ik in het vliegtuig naar Boston om samen met mijn leidinggevende vier dagen door te brengen op MIT. Een prestigieuze universiteit die zeker voor de sector van technische universiteiten heel hoog aangeschreven staat. Samen met mijn leidinggevende zou ik op bezoek gaan bij het Center for Global Studies, colleges volgen, vergaderingen bijwonen en met veel mensen praten.

Grote verschillen met Nederlandse universiteiten

Eenmaal aangekomen merkte ik direct grote verschillen. Studenten die in groepen of alleen studeren. Dat klinkt misschien als iets wat je op Nederlandse universiteiten ook ziet, maar de hoeveelheid hier was bijzonder. Studenten zitten in (computer)lokalen, maar ook in gangen op de grond of op vensterbanken. Als ze niet aan het studeren zijn, dan liggen ze soms even te slapen. Slaaptekort, vertelde een docent ons later, is een groot probleem aan MIT. Studenten werken vaak ’s nachts door om de studielast aan te kunnen.

Die studielast bepalen studenten tot op zekere hoogte zelf. De studenten moeten qua studielast namelijk een vergelijkbaar aantal punten halen als in Nederland (60 EC per jaar). De meeste studenten (zo’n 90%) volgt echter veel meer vakken, soms zelfs het dubbele aantal punten dan wat geëist wordt. Ook dat heeft een duidelijke oorzaak: studenten betalen gemiddeld 50.000 euro om te kunnen studeren aan MIT. Ze willen dan ook waar voor hun geld en zo snel mogelijk afstuderen. Hierdoor nemen ze vaak meer hooi op hun vork dan dat ze aan kunnen.

De motivatie waarmee studenten studeren en ook nog dingen naast hun studie doen, verbaasde me het meest. Maar de oorzaak hiervan, het collegegeld, vind ik onwenselijk. Ik ben er vaak best trots op dat Nederlandse universiteiten zich ook een maatschappelijke taak toekennen en vinden dat iedereen die wil studeren in Nederland daar ook de kans voor moet krijgen. Op MIT wordt slechts 4% van de aanmeldingen toegelaten en toen ik er rondliep was ik blij dat we dat in Nederland niet kennen.

Wat het Nederlands hoger onderwijs kan leren van MIT

MIT heeft echter ook een aantal hele grote voordelen ten opzichte van het Nederlandse hoger onderwijs. Zo heeft de TU Delft een staf-student ratio van 1 op 5, terwijl dat op MIT bijna 1 op 2 is. Ik volgde bijvoorbeeld colleges waarbij een groepje van drie studenten twee keer per week les kreeg van een docent. Daarnaast merkte ik ook dat er meer tijd werd genomen voor uitleg, discussies en het bespreken van feedback. Bovendien biedt MIT ruimte voor stages, het leren van talen in het buitenland (bijvoorbeeld Spaanse les in Spanje) en eindeloos veel keuzeruimte. Dat zijn absoluut dingen waar Nederlandse universiteiten, binnen de ruimte die we hebben, nog heel veel van kunnen leren.

Alle lessen die we hebben getrokken aan ons bezoek aan MIT heb ik samen met mijn leidinggevende op papier gezet. Hopelijk draagt dit uiteindelijk bij aan de verdere verbetering van het onderwijs van het ITAV aan de TU Delft. Dit jaar werk ik als beleidsmedewerker Onderwijs bij de EUR en kan ik alle ervaringen die ik opgedaan heb bij MIT meenemen. Ook bij de EUR wordt er namelijk gekeken naar studiedruk en kleinschalig onderwijs. Al met al was het afgelopen jaar een erg leerzame ervaring – in het bijzonder het bezoek aan MIT, die ik bovendien kon afsluiten met enkele dagen New York!