Onze eerste module van het opleidingsprogramma zit er op! Het thema was ‘Talent en assertiviteit’ en de module was verdeeld over twee trainingsdagen. We zaten daarvoor intern bij De Baak en verbleven in hun eigen hotel in Noordwijk. Een toplocatie aan zee waar we allemaal onze eigen slaapkamer hadden, ’s avonds een 3-gangendiner voorgeschoteld kregen en ’s ochtends een uitgebreid ontbijtbuffet hadden.

Dag 1

De training werd op donderdagmiddag afgetrapt door trainers Nynke Sikkema en Christer Guldemond. Nynke werkt al sinds 2000 bij De Baak en Christer is docent aan de VU in Amsterdam en daarnaast ook trainer bij De Baak.

johari-windowJohari window
Na een korte introductie en een kort voorstelrondje nam Christer het woord om wat theorie in te leiden. Het ging om de ‘Johari window’, bedacht door Joseph Luft en Harry Ingham. Het model bestaat uit vier kwadranten met een open ruimte, een blinde vlek, een verborgen gebied en een onbekend gebied. De open ruimte is bekend bij jezelf en bij anderen, de blinde vlek is onbekend bij jezelf maar bekend bij anderen (denk hierbij aan het gebruik van stopwoorden), het verborgen gebied is bekend bij jezelf, maar onbekend bij anderen en het onbekende gebied is bij beiden onbekend.

Gebaseerd op dit model gingen we een eerste opdracht uitvoeren. In tweetallen, en één drietal omdat onze Leidse trainee Rikke helaas niet bij deze dagen aanwezig kon zijn, gingen we aan de slag met het invullen van de kwadranten uit het model. Daarbij maakten we gebruik van de verkregen rapportages uit het Leeuwendaal-assessment.

Stokken en blokkenstokken-en-blokken
Na een korte plenaire terugkoppeling gingen we verder met een volgende opdracht. De helft van de groep moest een bouwwerk maken met stokken en blokken, en de andere helft van de groep ging deze mensen observeren. Hierbij werd gekeken hoe iemand zijn/haar rol was binnen het uitvoeren van de opdracht en daarbij werd op de inhoud, de procedure en het proces gelet. Tijdens een korte plenaire terugkoppeling daarna kwamen er onder andere punten naar boven die passen in de ‘blinde vlekkwadrant’ van de Johari window. Gedragingen die onbekend zijn bij jezelf maar bekend bij anderen, in dit geval de observanten. Het was voor de bouwers interessant om dit te ontdekken en erover te praten.

Persoonlijk schildpersoonlijk-schild
Hierna gingen we verder met de derde opdracht: het tekenen van een schild dat opgesplitst is in vier vakken, namelijk je motto, je bagage, je talenten en je symbool. Gewapend met een groot stuk papier en gekleurde stiften gingen we enthousiast aan de slag. Ondertussen konden we ook een lekkere snack pakken van het buffet in het restaurant. Eenmaal weer bijeen hingen we de schilden aan de muur en konden we langs elkaars werk lopen en erover in gesprek gaan met elkaar.

 

Purpose
Het volgende en tevens laatste onderdeel ging over. Na een korte toelichting over dit begrip kregen wij de volgende vragen mee:

  • Wat draag ik bij aan een betere wereld?
  • Wat motiveert me om het beste uit mezelf te halen?
  • Welke betekenisvolle verbindingen wil ik in mijn leven?

Ofwel, waar zou je aan het einde van je leven trots op zijn?

Voor het beantwoorden van deze vragen zijn we een dialoogwandeling op het strand gaan maken. In tweetallen, en wederom één drietal, gingen we de frisse lucht in om samen in gesprek te gaan over de purpose van jouw leven. Eenmaal terug werd deze eerste trainingsdag afgerond met het fijne nieuws dat we konden plaatsnemen in het restaurant waar een 3-gangendiner voor ons zou worden bereid.

diner-noordwijk

Dag 2

Na het uitgebreide ontbijtbuffet begonnen we de tweede dag met een check in om te horen hoe het met iedereen ging na de eerste trainingsdag. Dit mondde uit in een spontaan feedbackmoment waarbij een aantal deelnemers de kans grepen om feedback te vragen aan de groep. Hierna gingen we verder met een opdracht.

Zaalinrichting
De opdracht was om de zaal op zo’n manier in te richten dat iedereen maximaal zou kunnen leren. Iedereen stond op en begon actief mee te doen. De één vond een grote kring prima, de ander wilde liever kleinere groepjes. Uiteindelijk werd de compromis gesloten dat er twee groepen werden gemaakt en de zaal werd ingericht met twee kringen. Toen iedereen weer op zijn/haar plek zat, ging Christer langs elke deelnemer om te vragen of hij/zij akkoord was met de inrichting. Iedereen zei akkoord te zijn, maar de uiteindelijke conclusie was wel dat er niet één akkoord bereikt kan worden, omdat iedereen een andere manier van leren heeft en er compromissen gesloten moeten worden.

Teamfasen
Na de opdracht kregen we een stukje theorie. Ditmaal over de verschillende teamfasen forming, storming, norming en performing. Forming is de eerste fase, waarbij alles nog nieuw is, waarbij iedereen kijkt wie er in de groep zitten en waarbij de eerste indrukken opgedaan worden. Storming is de tweede fase en in deze fase vormen er groepjes en er ontwikkelt zich een machtsstrijd. Bij norming in de derde fase wordt gekeken naar ‘wat mag hier?’, dus wat zijn de normen. Er wordt als het ware een kader om de hele groep gezet. In de laatste fase, performing, staat de groep meer open voor elkaar en is er ruimte gecreëerd voor meer interactie.

Logical levels van Batesonlogical-levels-bateson
Volgend op de theorie over de teamfasen, kregen we de theorie over de logical levels van Bateson uitgelegd. Bateson heeft deze levels gevisualiseerd in een piramide (zie Afbeelding 5), waarbij van beneden naar boven wordt gekeken.

 

Leervraag
Vervolgens gingen we ons bezighouden met onze eigen leervraag. We gingen nadenken over wat we op korte of lange termijn tijdens het traineeship zouden willen leren. Deze vraag schreven we op ons persoonlijke schild erbij, en daarna gingen we in tweetallen en één drietal naar buiten voor een dialoogwandeling. Tijdens de wandeling bespraken we elkaars leervraag en gaven we elkaar, waar mogelijk, een kleine oplossing. Eenmaal terug konden we een afbeelding uitzoeken die paste bij onze leervraag en daarmee een korte pitch houden voor de groep. Tijdens deze pitch werd kort en krachtig verteld welke betrekking de afbeelding had op de leervraag en wat dan de precieze leervraag was.

Intervisiegroepen
Het laatste actieve onderdeel van de trainingsdagen was het vormen van drie intervisiegroepen. We waren vrij om de groepen zelf in te vullen en we hadden bedacht om tussen de groepen een balans te hebben van de vertegenwoordiging van elke universiteit. Dus in elke groep twee van de Universiteit Leiden, twee van de TU Delft en minimaal één van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Op het laatste moment hebben we ook nog gezorgd voor de vertegenwoordiging van het mannelijk geslacht in elke groep. Gezien er drie mannelijke trainees zijn, zijn deze eerlijk verdeeld over de drie groepen. Het komende jaar zullen we meerdere intervisiebijeenkomsten hebben, waarbij we de eerste vijf bijeenkomsten worden begeleid door een coach. De bijeenkomsten die daarna volgen zullen we zelfstandig voorzitten.

To-do lijst

We kregen nog een kleine to-do lijst mee met daarop de termen shadowing en glimping. Shadowing houdt in dat je een halve of hele dag meeloopt met iemand uit de groep en glimping houdt in dat je ‘afkijkt’ bij een voorbeeldpersoon uit je eigen organisatie. Daarnaast staat er op de to-do lijst om interviews af te nemen binnen je eigen organisatie. Dit alles is ons ‘huiswerk’ voorafgaand de tweede module in maart.

Naslagwerk

Tot slot kregen we van Christer een aantal tips mee als naslagwerk. De tips lopen uiteen van interessante (audio)boeken, tot aan een podcast en TED-presentatie. Kortom; we hebben veel geleerd en we blijven leren!

naslagwerk-noordwijk